Aktuální akce a novinky v nabídce

Stačí nám zanechat Váš e-mail a my Vás o tom budeme informovat.

Mužský oděv v období třicetileté války

Každá éra historie měla svůj styl oblékání. Od relativně jednoduchých střihů raného středověku se postupně přes renesanci přecházelo až k složitější módě baroka. Jakýmsi předstupněm je odívání v čase třicetileté války.

Základní složkou mužského oděvu byla košile. Zůstávala nadále viditelnou složkou díky střihu kabátce a byla opatřena límcem, který díky přeložení sahal až na ramena a byl opatřen krajkou. Na zakrytí zapínání sloužila stužka, jíž se límec svazoval. Tato stužka byla předchůdcem dnešní kravaty. Nově má košile i manžety.

Kabátec měl roli svrchního oblečení. Jeho šosy se prodloužily. Rukávy byly často prostřiženy a kolem pasu se zbavil výztuhy. Často se také objevoval kožešinový lem.

Plášť se stal módní povinností, zmizely mu rukávy a stylu jeho nošení se nekladly meze. Mohl být nošen jak volně padnutý z ramen, tak nahoře přitáhnut těsně k tělu a naspodu ponechán volně, aby vlál.

Kalhoty se prodlužovaly až ke kolenům. Kavalíři je nosili poměrně úzké a dlouhé až do poloviny lýtek. Postupně mizí také přivazování a na řadu přichází zapínání zepředu. Na utáhnutí kolem pasu sloužila tkanice, která vycházela ze zadní části kalhot.

Punčochy už nebyly příliš viditelnou součástí, pokud kavalír nezvolil nižší boty a kratší kalhoty. Obvykle byly hedvábné.

V obuvi se do popředí dostávají kožené vysoké holínky s přehrnutou manžetou. Nosily se také nízké polobotky s přezkami či stužkovými rosetami.

Jako nedílnou součást nemůžeme opomenout ani klobouk – široký, měkký, tvarovatelný. Zpravidla odpovídal svému nositeli, který jej přizpůsoboval své osobnosti. Často byl nošen s ozdobou ve formě peří nebo liščího ohonu. Přežíval také typ španělského klobouku s cylindrem.

Zdroj:

KYBALOVÁ, Ludmila. Barok a rokoko. Praha 1997.